Ετικέτες

,

Το 2001 Σκιές (όταν ακόμα ήταν στην Ηχοκρατορία και ήταν ακόμα συγκρότημα και όχι μόνος του ο Μελωδός) είχαν κυκλοφορήσει ένα κομμάτι με τίτλο «Μαλάκες Κλέβουν», το οποίο απευθυνόταν κυρίως στους Active Member και στην δεινή ικανότητά τους στο beatmaking. Η οποία βεβαίως ήταν ανύπαρκτη, οπότε οι τύποι απλά παίρνανε ό,τι beat βρίσκανε απ’ το εξωτερικό. Τακτική η οποία κράτησε απ’ το 1993 μέχρι και περίπου το 2002!

Και θα μου πείτε, «είναι τόσο κακό αυτό Mr. Danny?». Από μόνο του όχι, αλλά όταν δε δίνεις τα credits στους αυθεντικούς δημιουργούς και προωθείς τον εαυτό σου σαν τον δημιουργό των beats αυτών, τότε ναι, είναι πάρα πολύ κακό αυτό…

Πέρα όμως απ’ τη χρήση ξενόφερτων beats, στην οποία θα επανέρθουμε αργότερα μιας και είναι άλλωστε το μεγαλύτερο κεφάλαιο του τομέα, ο Έλληνας MC είχε πάντα σαν χόμπι του την κλοπή. Κάποιες φορές η κλοπή μπορεί να γίνει σαν φόρος τιμής. Αυτό κυρίως γίνεται όταν κάποιος Έλληνας MC παίρνει έναν ξένο στίχο (μόνο του όμως, ε, όχι ολόκληρο το κουπλέ) και τον αλλάζει ελαφρώς. Το έχει κάνει και ο Τάκης («ντροπή σου Έλληνα που δεν αφήνεις έναν Έλληνα…» / «shame on a nigga who tries to run game on a nigga», Wu-Tang Clan – Shame on a Nigga) και οι Terror X Crew («δεν είμαι ο Έλληνας που έχεις συνηθήσει» / «I am not your typical American», The Goats – Typical American). Βέβαια υπάρχουν και πιο τρανταχτά bites στίχων… Π.Χ.:

Στίχοιμα – Εϊ.Ο.Α., 2006

«Δεν θα με δεις ν’ αποτυγχάνω ποτέ, ξέρεις γιατί?
Αν αποτύχω θα χαρείς σα πούστης μέσ’ στη φυλακή»

Xzibit – LAX, 2002

«Snatch and grab it, got you hopin’ I fail
cause if I fail you’d be happy like a faggot in jail
»


Ταραξίας – Ασέλγεια, 2002

«Δεν μπορείς να με σκοτώσεις, γεννήθηκα νεκρός»

Big L – Put It on, 1995

«You can’t kill me, I was born dead»


Μικρός Κλέφτης – Blao, 2009

«Τα όπλα μου κάνουν blao τα δικά τους κλικ-κλικ»

Big L – Put It on, 1995 (πάλι!)

«My guns go boom-boom, and yo’ guns go pow-pow»


Κάποιες φορές υπάρχει και η «κλοπή» ονομάτων, η οποία μπορεί να γίνει και καταλάθως… Μπορεί και όχι. Υπάρχουν πολλά ονόματα στην Ελληνική σκηνή, είτε μεταφρασμένα από ονόματα Αμερικάνων είτε αυτούσια παρμένα. Παραδείγματα: Gravediggaz/Τυμβωρύχος, Prodigy/Θαύμα Παιδί, Jamal/Τζαμάλ, Supreme/Supreme κ.ο.κ.

front.jpg
Ο Τζαμάλ 20 χρόνια πριν τη Φαβέλα ήταν μαύρος αμερικάνος και του κάναν beats o Redman & o Erick Sermon.

Εκτός αυτών όμως, αρκετά διαδεδομένη στη χώρα μας είναι και η τεχνική του δαγκώματος flow. Το έχουν κάνει άπειροι Έλληνες MC. Τόσοι πολλοί που είναι αδύνατον να τους αναφέρω όλους, οπότε θα φέρω απλά 2-3 παραδείγματα κομματιών που όταν τα άκουσα για πρώτη φορά με χτύπησε στα δόντια Deja Vu με 100χλμ/ώρα. Το ένα είναι η «Επιστροφή στη Φύση» του Υποχθόνιου, που σε ένα σημείο δαγκώνει τόσο πολύ Rick Ross και «B.M.F.» που έμεινα μαλάκας απ’ το θάρρος/θράσος του Funky Cobra ενώ τα άλλα είναι το «Καταδότες» των Ημισκουμπρίων στον οποίο ο Μιθριδάτης κλέβει απροκάλυπτα το flow του Καναδού reggae τραγουδιστή (και one-hit-wonder) Snow και το κομμάτι του, «Informer», καθώς και το κομμάτι «Έτσι που Λέτε» που οι δυο συμπαθέστατοι βετεράνοι MCs ραππάρουν όπως ο Tech N9ne στο «Imma Tell» του 2002.

Και μιας και λέγαμε και για Ημίζ, οι τύποι έχουν βουτήξει και το concept του κομματιού «Guilty Conscience» του Eminem, but I am not even mad about that one, του βάλανε Μπουγά μέσα και το απογειώσανε.


Λίγο πριν επιστρέψουμε στο θέμα Low Bap και κλεμμένες παραγωγές, ας κάνουμε και μια σύντομη αναφορά στα εξώφυλλα. Κάποιοι θα βιαστείτε να πείτε για το εξώφυλλο του Μαζί και Μόνοι του Solmeister και το πως έχει δαγκώσει το εξώφυλλο του Together/Apart του Grieves, αλλά δε μετράει (πολύ) γιατί τουλάχιστον ο Sol έχει κάνει όλο το δίσκο βασισμένο πάνω στο Together/Apart. Και το αναφέρει κι όλας. Σε αντίθεση με κάτι «λευκούς στη Σαλονίκη» και το δάγκωμα του εξωφύλλου των World’s Fair

 

 

 

 


Και για να κλείσουμε όπως αρχίσαμε… Beat-stealing φάση! Ναι οκ, και ο ALX τη δεκαετία του 90 έπαιρνε samples που είχαν πάρει ξένοι beatmakers και έφτιαχνε παρόμοια beats (Intro απ’ το 3rd Eye Vision των Hieroglyphics & Ατσάλινος Δαίμονας των Terror X Crew για παράδειγμα), όμως τουλάχιστον έμενε στην ομοιότητα. Δεν τα έκανε ακριβώς ίδια,, ούτε τα έκλεβε αυτούσια.

Κάτι που προφανώς ο Big Daddy Foxmoor (Μεγάλος Μπαμπάκας Βαλτοαλεπούς) δεν είχε κανένα πρόβλημα να κάνει! Θέλετε να κάνω name drop μερικά απ’ τα γνωστότερά του κομμάτια για να το επιβεβαιώσουμε?

  • Μύθοι του Βάλτου (1998)? Κλεμμένο (Rascalz – Dreaded Fist, 1997)
  • Πίσω δε Γυρνάω (1996)? Κλεμμένο (Nine – Lyin’ King, 1996)
  • Περί Φόβου (1998)? Κλεμμένο (Capone-N-Noreaga – Illegal Life, 1997)
  • Για τ’ Αδέρφια που Χαθήκανε Νωρίς (1996)? Κλεμμένο (Warren G – And ya don’t Stop, 1994)
  • Low Bap Madnifestah (1995)? Κλεμμένο (Tragedy Khadafi – The Posse, 1993)
  • Άκου Μάνα (1995)? Κλεμμένο (House of Pain – On Point Lethal Dose Remix, 1994)

Και σε περίπτωση που δεν μπήκαμε ακόμα στο νόημα, πάμε να δούμε και τις παραγωγές που έκανε (ΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧ) ο Foxmoor στα υπόλοιπα συγκροτήματα της Freestyle Productions?

  • Βαβυλώνα – Παράφρων (1997)? Κλεμμένο (Capone-N-Noreaga – Halfway Thugs, 1997)
  • Βαβυλώνα – Φαινόμενο (1997)? Κλεμμένο μάλλον (Afu-Ra – Equality, 1999) (η αλήθεια είναι πως η ημερομηνίες εδώ δε βγαίνουν αλλά μου φαίνεται πιο πιθανό ο Μιχάλης να έχει χρονομηχανή απ’ το να του βούτηξε beat ο Preemo)
  • Βαβυλώνα – Πείραμα/Τερατογέννεση (1997)? Κλεμμένο (Arsonists – Venom, 1997)
  • Xray & Prohja – Μάσκα (1998)? Κλεμμένο (MOOD – Another Day, 1997)

Οπότε ναι. Όλη η Ελλάδα κλέβει, έκλεβε και θα κλέβει. Και ο Μιχάλης περισσότερο απ’ όλους. Βέβαια, κάτι που πρέπει να ειπωθεί… Έχει γούστο ο άτιμος! Μέχρι και το Shook Ones δάγκωσε!

Advertisements